رخداد تئاتر در فلسفه ی آلن بدیو
نویسندگان
چکیده
آن چه در این مقاله بدان خواهیم پرداخت، بررسی جایگاه تئاتر در آراء آلن بدیو فیلسوف معاصر فرانسوی است. بدیو شاید تنها فیلسوفی در دوران معاصر است که کماکان فلسفه را به مثابهی جست وجوی حقیقت می خواهد. وی ابتدا از چهار حوزهی علم، سیاست، هنر و عشق نام می برد که به نوعی یادآور تقسیم بندی های افلاتونی دربارهی انسان و جهان است و پس از آن اعلام میکند حقیقتها تنها در این چهار حوزه است، که رخ می دهند. در مورد هنر تئاتر نیز تزها و ایدههایی خلاف عرف و معمول جهان هنر و فلسفه دارد که فهم و درک آن ها تا حدود زیادی مستلزم آشنایی هر چند مقدماتی با مفاهیم اصلی دستگاه فکری و فلسفی اوست. رخداد تئاتر راستین در نظر بدیو نوعی کنش اشتراکی و همگانی خلاق است که سوژه خاص خود را پدید می آورد و در هر بار اجرای متن تئاتری، ایدهی درون متن تکمیل می گردد. بدیو بر آن است که تئاتر فکر میکند و هر چند تا حدودی زیادی به دولت وابسته است اما می تواند و باید دست به افشای حدود آن بزند، سوژه تئاتری خود را پدید آورد و تغییر جدید با خلق امری نو ایجاد کند. در نهایت گفتنی ست که آغازگاه این بحث فلسفه است و این نوشته به نوعی از فلسفهی بدیو به سمت هنر تئاتر حرکت می کند.
منابع مشابه
رخداد تئاتر در فلسفهی آلن بدیو
آنچه در این مقاله بدان خواهیم پرداخت، بررسی جایگاه تئاتر در آراء آلن بدیو فیلسوف معاصر فرانسوی است. بدیو شاید تنها فیلسوفی در دوران معاصر است که کماکان فلسفه را به مثابهی جستوجوی حقیقت میخواهد. وی ابتدا از چهار حوزهی علم، سیاست، هنر و عشق نام میبرد که به نوعی یادآور تقسیمبندیهای افلاتونی دربارهی انسان و جهان است و پس از آن اعلام میکند حقیقتها تنها در این چهار حوزه است، که رخ میدهند....
متن کاملمعانی متفاوت سوژه در فلسفه ی آلن بدیو
در این مقاله کوشیدهایم تا وجود نوعی ابهام را در کاربرد مفهوم سوژه در آثار آلن بدیو مشخص سازیم. این ابهام مربوط به وجود یک ناسازگاری و دودستگی میان تعبیرات مختلف بدیو پیرامون آن مفهوم است. این ناسازگاری به برانگیخته شدن تفاسیر مختلفی در این خصوص منجر شده است. ما با بررسی عبارات بدیو و ضمن توجه به رویکردهای مختلفی که نزد شارحان آثار وی وجود دارد نهایتاً پیشنهاد کردهایم که برای دست یافتن به یک فه...
متن کاملمعانی متفاوت سوژه در فلسفه ی آلن بدیو
در این مقاله کوشیدهایم تا وجود نوعی ابهام را در کاربرد مفهوم سوژه در آثار آلن بدیو مشخص سازیم. این ابهام مربوط به وجود یک ناسازگاری و دودستگی میان تعبیرات مختلف بدیو پیرامون آن مفهوم است. این ناسازگاری به برانگیخته شدن تفاسیر مختلفی در این خصوص منجر شده است. ما با بررسی عبارات بدیو و ضمن توجه به رویکردهای مختلفی که نزد شارحان آثار وی وجود دارد نهایتاً پیشنهاد کردهایم که برای دست یافتن به یک فه...
متن کاملمولفه های الهیاتی در فلسفه آلن بدیو
آلن بدیو فیلسوف معاصر فرانسوی بخشی از مهمترین دیدگاه های خود را به مقوله های الهیاتی اختصاص داده است. او در مقام متفکری خداناباور در سراسر مسیر فکری خود کوشیده است راه های جدیدی برای مقابله با ایده های الهیاتی بیابد. هستی شناسی ریاضیاتی او و همچنین نظریه رخداد، به عنوان دو رکن اساسی اندیشه بدیو، هر دو با همین هدف طراحی شده اند و در آنها تلاش می شود چارچوب های کهن الهیات آشکار شده و آنگاه با یار...
آلن بدیو و انکار جایگاه تفسیر در نسبت میان فلسفه و هنر
در این مقاله در پی آن هستیم که دیدگاه تازه ای را که آلن بدیو، فیلسوف زنده فرانسوی، در رابطه با نسبت میان هنر و فلسفه طرح کرده است، با نظر به اصول اساسی فلسفه وی، تشریح نموده و جایگاهی را که مسئله «تفسیر » در این دیدگاه تازه خواهد یافت تعیین و تبیین کنیم. بدیو، دیدگاه خود را در باب نسبت یادشده در مقابل سه دیدگاهی عرضه می کند که معتقد است تنها دیدگاه های موجود در طول تاریخ فلسفه در زمینه موضوع مو...
متن کاملآلن بدیو و هستیشناسی تفریقی در کانت
کانت را بیهیچ تردید باید از تأثیرگذارترین چهرهها در تاریخ فلسفه غرب دانست؛ طرح انقلاب کپرنیکی و نیز ارتباط درهمتنیدۀ سوژه و ابژه، تحولی شگرف را پدید آورد. نقد عقل محض از بااهمیتترین آثار معرفتشناختی در دوره جدید است که به تعیین حدود و ثغور معرفت پرداخته است و توصیفی نوین و بیبدیل از نحوۀ حصول شناخت در فاعل شناسا بهدست میدهد. بر همین اساس، غالب تفاسیر معرفتشناسانه هستند که تا به امر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
جستارهای فلسفیجلد ۱۷، شماره پاییز و زمستان ۱۳۹۵، صفحات ۱۴۷-۱۷۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023